Polska gospodarka
Decyzją tego III rozbioru w 1795 r. ziemie dawnej Rzeczypospolitej zostały podzielone między Rosję, Prusy i Austrię. Choć granice te nie były ostateczne i ulegały zmianom, zwłaszcza w czasie wojen napoleońskich i po Kongresie Wiedeńskim, polska wolność powróciła dopiero w 1918 roku. Od czasu przyszłych rozbiorów narracja o polskim żydostwie, jak na przykład narracja o samej Polsce, stała się inną, ale często porównywalną opowieścią o modyfikacji, odrzuceniu i współpracy między mieszkańcami tych ziem rozbiorowej Polski i o tym, że wyrok obowiązuje. Gospodarcze i polityczne losy tych ziem zależeć będą od decyzji podejmowanych w Wiedniu, Berlinie, a także w Sankt Petersburgu, decyzji podejmowanych z myślą o szerszych interesach imperialnych, a nie zawsze o interesach dawnych ziem polskich.
Potrzebujesz adresu rejestracyjnego i przestrzeni biurowej by móc realizować swoje zadania i rozwijać działalność? Skontaktuj się z naszym wirtualnym biurem, abyśmy mogli przedstawić Ci naszą ofertę i porozmawiać o Twoich potrzebach!
Po buntach w 1830, 1846 i 1863 r. ziemie te straciły najwięcej, jeśli nie wszystkie, wolności. Władze rosyjskie szczególnie rozprawiły się z tymi ziemiami po 1831 r., a jeszcze silniej po 1863 r., kiedy to usunięto z oficjalnego tytułu terytorialnego pierwszą nazwę Polski, zwaną formalnie Wisłą 1874. Prowincja Austro-Węgierska Galicja uzyskała po 1867 r. polską autonomię. Dawne województwa litewskie, a także tzw. Kresy Wschodnie i część polskiej Ukrainy zostały bezpośrednio włączone do Rosji i stanowiły znaczną część Białegostoku. Z tym głównym nurtem polskiej historii i polityki połączyliby się na chwilę tylko w niepodległej Polsce tego okresu międzywojennego.
Polacy obu wojen polityka germanizacyjna również tłumiła oznaki polskiego nacjonalizmu, choć nie tak dotkliwie, jak w przypadku terytoriów rządzonych przez Rosjan. Oprócz położenia kresu polskiej niepodległości mury te przerwały wewnętrzne procesy reformatorskie, ale dodatkowo pozostawiły intymne wspomnienia z walki o zachowanie niepodległości Padu, a także wzbudziły pierwsze uczucia nowoczesnego polskiego poczucia narodowego. Poruszono także kwestię tego, co oznaczałaby Polska, gdyby nie było niepodległego państwa polskiego. Kontynuowano więc specyficznie polską narrację, o tyle, że brak formalnych struktur politycznych, gdyż Polacy walczyli o zachowanie swojej tożsamości narodowej, prowadząc jednocześnie szeroką debatę na temat charakteru i wymiarów tej indywidualności, w tym miejsca Żydów w obrębie większego narodu polskiego. Czy to w sytuacji bezpośredniego panowania cesarskiego, czy też w ramach szeregu autonomicznych lub pół-autonomicznych podmiotów ustanowionych przez te zaborcze mocarstwa, pozycja tej mniejszości żydowskiej uległa szeregowi zmian. Niezależnie od tego, że granice międzynarodowe dzieliły dawne terytorium Polski i że rozwijające się powiązania między tym polskim peryferium a różnymi ośrodkami imperialnymi, nadal istniał podmiot dominujący, który można by nazwać polskim Żydem o wspólnej historii i wspólnej kulturze, nie mniej jednak niż podmiot większy, który można by nazwać Polską.
Potrzebujesz adresu rejestracyjnego i przestrzeni biurowej by móc realizować swoje zadania i rozwijać działalność? Sprawdź naszą ofertę wirtualne biuro Kraków!